Macbeth van Shakespeare is ongetwijfeld het meest demonische werk van Giuseppe Verdi. De focus ligt op de vergankelijkheid van de macht. We zijn getuige hoe er een ketting van geweld, terreur en paranoia ontstaat waarbij Macbeth, Lady Macbeth en de heksen op een fatale en destructieve manier aan elkaar zijn overgeleverd. De Duitse regisseur Michael Thalheimer creëert daarmee, na de producties La Forza del Destino en Otello, zijn eigen Verdi-trilogie bij Opera Vlaanderen.

Na een voorspelling valt Macbeth ten prooi aan een ongeziene eerzucht en machtshonger, die door zijn echtgenote worden aangevuurd en geregisseerd. Maar met de macht groeit ook de schuld en met het besef daarvan de waanzin. In de context van de 19de-eeuwse Italiaanse opera was Macbeth risky business. Niet alleen baseerde Verdi zich op een in Italië toen weinig bekend en wreedaardig theaterstuk; hij zag ook af van een obligate liefdesgeschiedenis. Vernieuwend was vooral de indringende focus op de zieke geesten van de beide protagonisten, waarbij drama en muziek op onlosmakelijke wijze met elkaar verbonden zijn.

Met de Italiaanse dirigent Paolo Carignani - vandaag zonder twijfel een van de meest vooraanstaande maestro’s in het Italiaanse operarepertoire - is de muzikale leiding van Macbeth in meer dan veilige handen.
Italiaans met Nederlandse boventiteling  

Ontdek het team

Paolo Carignani
Michael Thalheimer
Thomas Johannes Mayer
Marina Prudenskaya

Plus-activiteiten

Rondom Macbeth

Middeleeuwse Schotse krijgers en Italiaanse opera: het lijkt een vreemde combinatie. Toch wist Giuseppe Verdi met zijn Macbeth ijzersterk muziektheater af te leveren waarin geografische grenzen ruimschoots overstegen worden en alle aandacht gaat naar de mechanismen van de macht.

Middagconcert: Demons, Witches and Madness

Demonen, heksen en waanzin in opera en theater van de Engelse barok tot het Italiaanse melodramma.

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.