Middeleeuwse Schotse krijgers en Italiaanse opera: het lijkt een vreemde combinatie. Toch wist Giuseppe Verdi met zijn Macbeth ijzersterk muziektheater af te leveren waarin geografische grenzen ruimschoots overstegen worden en alle aandacht gaat naar de mechanismen van de macht.

Vernieuwend in Verdi’s opera was de indringende focus op de zieke geesten van de beide protagonisten, waarbij dramatische actie en muziek op onlosmakelijke wijze met elkaar verbonden zijn en elke vorm van ‘melomanie’ het moet ontgelden. Door zijn muzikale schriftuur zette Verdi maximaal in op de ‘acterende zanger’ en het woord “dat op een directe manier in de zang en de vertolking moet worden uitgedrukt” (Verdi). 

Op de Rondomdag Macbeth bespreekt Prof. Dr. Jürgen Pieters (UGent) het originele theaterwerk van William Shakespeare. Hij schetst de cultuurhistorische achtergrond van het originele drama en gaat dieper in op een aantal sleutelscènes. In de namiddag bespreekt David Vergauwen Verdi’s bewerking ervan. Zo zullen de besproken scènes uit de voormiddag muzikale verduidelijking krijgen in de namiddag.

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.