Laat- en postromantiek, neo-classicisme en neobarok vinden elkaar in het concert Vier letzte Lieder, dat een fraaie staalkaart biedt van het Duits-Oostenrijkse muziekleven van de eerste helft van de 20ste eeuw - een boeiende cultuurhistorische dwarsdoorsnede waarin wereldlijk succes en verguizing van kunstenaars in schril contrast tot elkaar staan.

Richard Strauss was omstreeks 1933 de populairste Duitse componist die tevens erg in de gunst stond van het Derde Rijk. In zijn Vier letzte Lieder (1948) weerklinken geen wanhoop of bitterheid, maar bezingt de hoogbejaarde Strauss nog eenmaal de pracht van de natuur en de verrukkingen van het aardse leven.

Paul Hindemith en Alexander Zemlinsky vielen daarentegen in ongenade tijdens het naziregime. Hun muziek werd in de jaren 1930 verbannen als Entartete Musik. Via Hindemiths neobarokke symfonie Mathis der Maler reflecteert de componist over het overleven van de kunst en de rol van de kunstenaar in politiek turbulente tijden. De Sinfonietta (1934) van Alexander Zemlinsky wordt door muziekcritici getypeerd als “moderne muziek zonder tranen maar doordrongen van het besef van onderdrukte droefheid”.

Franz Schmidts laatromantische opera Notre Dame (1902-’04), naar Victor Hugo’s beroemde roman rond de klokkenluider Quasimodo, werd dan weer het slachtoffer van artistieke smaak. Gustav Mahler, toenmalig muziekdirecteur van de Weense Hofoper, weigerde de première van het werk.

Gewezen chef-dirigent van Opera Vlaanderen Dmitri Jurowski bewees eerder in Opera Vlaanderen tegelijk thuis te zijn in zowel het volbloed laat-romantische repertoire zoals Der Rosenkavalier (R. Strauss) als in sleutelwerken uit het (beginnende) modernisme zoals Zemlinsky’s vergeten meesterwerk Der König Kandaules.

De internationaal gevierde Zweedse coloratuursopraan Agneta Eichenholz, die eerder in Opera Vlaanderen te horen was als Vitellia in La clemenza di Tito, schittert in Strauss’ briljante vocale testament.

Ontdek het team

Dmitri Jurowski
Agneta Eichenholz

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.