Zoek twee onafscheidelijke liefdesparen. Stuur de mannen naar de oorlog – maar niet heus. Laat ze vermomd terugkeren en elkaars geliefde verleiden. Wedden dat het lukt? Nee, dit is geen trailer voor een zoveelste reality show, maar de centrale opzet van Così fan tutte, de laatste samenwerking tussen Lorenzo Da Ponte en Wolfgang Amadeus Mozart.

In deze opera buffa brengt de verlichte filosoof Don Alfonso zijn proefkonijnen samen als partikels in een alchemistisch experiment. Zijn missie: proefondervindelijk bewijzen dat trouw in de liefde niet bestaat. Met de rede als kompas en de vrijgevochten Despina als sidekick zet hij alle relatieclichés op de helling.

Drie jaar na de bejubelde première in de Parijse Opéra Garnier komt Anne Teresa De Keersmaekers Così fan tutte naar Vlaanderen. Haar geabstraheerde regie zou wel eens dé 21ste-eeuwse sleutel kunnen zijn tot deze ambigue tragikomedie. In een witte, lege toneelruimte ensceneert de choreografe haar eigen experiment: een onderzoek naar de chemie tussen zang en beweging. Elke vocale solist wordt geschaduwd door één danser van Rosas, die de vulkanische spanning tussen tekst en muziek belichaamt. Meer dan eens geeft Mozart immers zijn eigen draai aan het libretto. Volgens De Keersmaeker transformeert zijn muziek deze schijnbaar banale boulevardkomedie tot een contemplatie met haast kosmisch- religieuze allures. Ook haar Così is een melancholische meditatie over verlangen en dood, over de complexiteit van de menselijke ziel.

Meer weten over Così fan tutte?

Duur: 3 uur 20 min, incl. pauze   Italiaans met Nederlandse en Engelse boventiteling  

Ontdek het team

In de pers

★★★★ “Così fan tutte is een voltreffer”

“Anne Teresa de Keersmaeker die Mozart brengt: net begint als conceptuele kunst op een leeg toneel. Om open te bloeien tot een rijkgeschakeerd operapareltje, vol wonderlijke spiegeleffecten tussen zangers en dansers.”

... 

“Deze Cosl is fris en onconventioneel, een pure bevrijding uit het operakeurslijf.”

“De Keersmaeker triomfeert in Parijs”

“Haar enscenering is ijzersterk. Historisch zelfs.” 

... 

“Je moet het De Keersmaeker maar nadoen: alle conventies van de opera verruilen voor een radicale versobering en dan ook nog eens het verhaal redden van zijn mottenballengeur.” 

“De ultieme paringsdans van Mozart”

“De Keersmaeker heeft van de opera 'Così fan tutte' geen dansvoorstelling gemaakt. Mozarts muziek krijgt alle ruimte om te schitteren. In het tweede deel zitten enkele hartverscheurende aria's. Als Fiordiligi haar smartelijke aria 'Per pietà, ben mío, perdona' zingt, danst haar alter ego helemaal achteraan op het podium. Dans wordt nergens opdringerig, maar geeft een eigen kleur aan het verhaal en de muziek.”

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.