De Argentijnse choreograaf Daniel Proietto onderzoekt in zijn hedendaagse interpretatie van het beroemde La Bayadère de kolonialistische blik op het Verre Oosten die dit 19de-eeuwse Russische sprookje domineert. Hij verbindt dit met filosofieën uit de Indische cultuur en de rijkdom van het Indische culturele erfgoed.

Na creaties voor onder meer het Weense Staatsballet en het Noorse Nationale Ballet, wordt deze nieuwe kijk op La Bayadère Daniel Proietto’s eerste avondvullende werk. De choreograaf creëert een geheel eigentijdse lezing vanuit zijn fascinatie voor de harmonie die vooropstaat in Marius Petipa’s originele ballet. Proietto verdiepte zich in Petipa’s oorspronkelijke bronmateriaal: Gustave Doré’s illustraties voor Dante’s Divina Commedia. De verwrongen gesculpteerde lichamen van de verdoemde zielen, inspireerden Proietto om harmonie te zien in chaos.

Daniel Proietto herinterpreteert de traditie van de Indische devadasi, de oorspronkelijke tempeldanseressen (of bayadères) en de bewegingstaal van hun sacrale dansen. Het ankerpunt van zijn visie schuilt in de Indische kunstfilosofie en meer bepaald het aloude, meerduidige begrip rasa. Het duidt op een alles overweldigende beleving van een kunstwerk dat de manifestatie van een universeel zelfbeeld teweegbrengt.

Daniel Proietto is geïnteresseerd in hoe het menselijke en het goddelijke met elkaar verbonden kunnen worden binnen het multiculturele landschap van de wereld vandaag. Zowel Proietto in zijn choreografie als Mikael Karlsson in zijn nieuwe partituur zoeken de universele essentie die Oost en West overbrugt.

Meer weten over RASA [naar La Bayadère]

Ontdek het team

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.