In Usher gaan de muzikale werelden van Claude Debussy en de Vlaamse componiste Annelies Van Parys een verrassende dialoog met elkaar aan. Van Parys creëerde samen met librettiste Gaea Schoeters een nieuwe kameropera op basis van Debussy’s schetsen voor La chute de la maison Usher (1908-’17), naar Edgar Allan Poe.
Roderick Usher, de laatste mannelijke telg van een uitstervend geslacht, woont met zijn tweelingzus Madeline in het bouwvallige, voorouderlijke huis van de familie. Roderick, die kampt met een acute lichamelijke ziekte, heeft de hulp ingeroepen van een jeugdvriend. Ook Rodericks zus, die verzorgd wordt door een inwonende dokter, is ziek en lijdt aan hevige fysieke aanvallen. Meer en meer komt Roderick in de greep van irrationele angsten die hem tot waanzin drijven.
In Usher groeit Debussy’s oorspronkelijke, onvoltooide opera uit tot een nieuw en fascinerend verhaal over huidige politieke ontwikkelingen, die inspelen op angsten en paranoia en die in naam van bescherming en veiligheid inbreuk plegen op de persoonlijke vrijheid van de mens.
Van Parys herwerkte eerder Debussy’s opera Pelléas et Mélisande tot muziektheater. De thriller Private View, naar Alfred Hitchcock, was haar operadebuut. Deze ervaringen monden nu uit in Usher. De Franse regisseur Philippe Quesne, artistiek leider van het Théâtre des Amandiers in Nanterre, vond inspiratie in Amerikaanse horrorfilms uit de jaren '70.
Meer weten over Usher?
Gratis inleiding 45 min. voor aanvang van elke voorstelling.
Ontdek het team
In de pers
“The music is delightfully composed”
“The music is delightfully composed, not least in the congenial portrayal of evil crows that flock across the stage and, pleasantly and anachronistically enough, Van Parys has turned to arias, clear solo numbers for the audience to relax in (not to say that the melodies are in any way calming).”
Annelies Van Parys wint de Klara voor beste 'Componist van het jaar' én 'Muziekpersoonlijkheid van 2018'
“Annelies Van Parys weet altijd te bekoren. Haar muziek raakt al je zintuigen. Ze is subtiel, ook in de verwijzingen. In haar muziektheaterproducties weet ze als geen ander ‘eindjes te knopen’ aan composities waar men naar het eind toe geen weg mee weet. Vorig jaar deed ze dit met Debussy’s onafgewerkte opera ‘La chute de la maison Usher’ op tekst van E.A. Poe. In deze kameropera slaagt ze erin de complexe emoties van drie bizarre personages, op basis van het amper 20 minuten durende onafgewerkte werk van Debussy, muzikaal vorm te geven en op een spectrale manier uit te diepen.”
★★★★ “Annelies Van Parys has seamlessly intertwined her own music with the composer’s unfinished work”
Belgian composer Annelies Van Parys goes a step further, creating a chamber opera in, with, and around Debussy’s fragments. Gaea Schoeters has written a new libretto, similarly intertwined with the original. The resulting 90-minute work succeeds both for its proximity to Debussy’s original and for the degree to which Van Parys has made the piece her own.