'Remember me, but ah, forget my fate.' Met die woorden sterft de koningin van Carthago in Henry Purcells Dido and Aeneas. De Trojaanse held heeft haar zojuist verlaten om een nieuw rijk te stichten op Italiaanse bodem. Dido bezwijkt aan een gebroken hart, maar niet zonder eerst een van de meest iconische lamento’s uit de operageschiedenis te zingen. Het verhaal uit Vergilius’ Aeneis wordt hier verteld door Purcells librettist Nahum Tate, die er zijn verbeelding op losliet. Zo wordt de liefde tussen de protagonisten niet gedwarsboomd door de goden, maar door een tovenares en haar heksen.

Als er ruis zit op de lijn tussen Vergilius en Tate, hoe verstaanbaar zijn hun helden en goden vandaag dan voor ons? Fluisteren ze ons toe vanuit een onherroepelijk verleden, toen vrouwen stierven aan de liefde en helden wankelden tussen hart en vaderland? En wat heeft Purcells miniatuuropera – waarvan de ontstaansgeschiedenis zelf in nevelen is gehuld – ons vandaag te vertellen? Deze en andere vragen inspireerden de Hongaarse regisseur David Marton tot een onderzoek.



Dido and Aeneas remembered analyseert onze verhouding tot de tijd. Samen met B’Rock Orchestra en een kleurrijke cast van zangers en acteurs delft Marton naar de wortels van een eeuwenoud verhaal, en voegt er een nieuw hoofdstuk aan toe. Purcells partituur staat naast gesproken teksten van Vergilius, terwijl nieuwe muziek van componist-gitarist Kalle Kalima een brug slaat tussen de 17e en 21e eeuw. Nu en dan breekt stemkunstenares Erika Stucky in als agent provocateur. Uit de tektonische platen die in deze productie over elkaar heen schuiven, ontstaat een nieuw territorium waarin de tijd wordt opgeheven. Als vanzelf komt zo een universele kern van menselijkheid aan de oppervlakte.


Duur: 2 uur 10 min, zonder pauze   Engels met Nederlandse en Engelse boventiteling (indien live)  

Ontdek het team

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.