‘Strauss en ik graven een tunnel aan weerszijden van dezelfde berg. Ooit zullen we elkaar tegenkomen’, aldus dirigent-componist Gustav Mahler na zijn eerste ontmoeting met concullega Richard Strauss. Zij aan zij besluiten deze twee vrienden, rivalen en titanen van de late romantiek het concertseizoen van Opera Ballet Vlaanderen.

Voor de climax van de Vierde Symfonie koos Mahler ‘Das himmlische Leben’ als uitgangspunt, een Beiers volkslied uit zijn geliefkoosde bundel Des Knaben Wunderhorn. De tekst weerspiegelt het hiernamaals door de ogen van een kind, vol vertier, lekkers en muziek. Nauwkeurig toewerkend naar dit door een sopraan gezongen, hemelse slotdeel, toverde Mahler in de eerste drie delen een haast sprookjesachtige klankwereld tevoorschijn. Dit meesterwerk is de boeken ingegaan als zijn meest klassieke, vreugdevolle en – zeker naar zijn maatstaven – intieme symfonie.


Twee decennia later schrijft Strauss met de tussenspelen van zijn komische opera Intermezzo vier onbetwiste hoogstandjes voor symfonieorkest. Ook zijn hoboconcert, dat notoir uitdagend is voor de solist, geldt als een mijlpaal van het repertoire. Het einde van zowel de romantiek als zijn leven naderend, lijkt Strauss in dit concerto thuis te komen met een heldere, bijna klassieke stijl.

Ontdek het team

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.