Tijdens een bezoek aan Wenen moet de 17-jaar oude Wolfgang Amadeus Mozart de kans gehad hebben om de muzikale mode van de dag op te snuiven. De stormachtige stijl die toen in zwang was, grijpt de luisteraar van de 25ste symfonie dadelijk bij de lurven. Met de dramatische kracht van een opera-ouverture, met ongebreidelde energie en een onstuitbare vloed aan melodische vondsten bewees de jonge Salzburger toen al zijn kunnen.

Amper vijftien jaar later zou Mozart zijn laatste, langste – en volgens velen zijn mooiste – symfonie schrijven. Waar de bijnaam ‘Jupiter’ ook vandaan mag komen: de kunde en het genie dat Mozart hierin ontvouwt, grenst aan het goddelijke. Boekenkasten zijn volgepend over de evenwichtige schoonheid van de muziek, over het tweede deel als voorbode van de romantiek, of over de majestueuze fuga-achtige finale.


Doorgaans is José Reyes een van de contrabassisten van het Symfonisch Orkest van Opera Ballet Vlaanderen, maar naast het podium werkt hij even begeesterd als arrangeur. Met diep ontzag voor Mozarts partituur vormde hij beide symfonieën om tot een wendbare, frisse en heldere versie voor kamerbezetting.

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.