ANNA PRINCEVA 'Ik voel me als sopraan het meest verbonden met de passionele personages van Verdi en Puccini. Een tiental jaar geleden werd ik gevraagd Norma te leren voor een auditie bij de Opera van Graz. Het belcantorepertoire vraagt een serenere en beheerste vertolking. Ik werkte aan mijn interpretatie met de bekende dirigent en stemcoach Audrey Saint-Gil en werd verliefd op de opera. Ik was ervan uitgegaan dat ik Bellini’s muziek te eentonig zou vinden omdat er niet genoeg vuur of emotioneel drama in vervat zou zitten. Het omgekeerde is waar. Bellini creëerde een personage dat bezeten is door een soort stille waanzin. Dat is angstaanjagender dan personages die hun krankzinnigheid uitschreeuwen.'
Waarom koos je ervoor nu, op dit moment in je loopbaan, Norma te zingen?
'Het is mijn ultieme droom de nog zwaardere rollen Tosca en Adriana Lecouvreur te zingen. Norma is de perfecte stap daarnaartoe. Technisch leert Norma me een evenwicht te vinden tussen het grote stemvolume dat nodig is en de beheerste lichtheid van het belcanto. Daarnaast hou ik gewoon enorm van deze opera.'