• Interview
  • Concertante opera

De stille waanzin van Norma

Interview met Sopraan Anna Princeva

door Koen Bollen, do 19 dec 2024

2425 NOR Anna Princeva Tania Bonnet DSC07652 OBV

De Russisch-Italiaanse sopraan Anna Princeva debuteert bij OBV als Norma, een van de meest technische en emotioneel meest veeleisende rollen uit het repertoire. ‘Bellini vraagt om een enorme vocale wendbaarheid en een stem die gaat van zijdezacht tot scherp en furieus.’

In Norma verklankt Vincenzo Bellini (1801-1835) een ijzingwekkend portret van een vrouw die zich gewrongen voelt tussen haar politieke bestaan en haar geheime dubbelleven als moeder en minnares. Bellini schiep met deze opera hét hoogtepunt uit het vroeg-19e-eeuwse belcanto, een genre waarin muzikale virtuositeit en meeslepende theatraliteit hand in hand gaan.

ANNA PRINCEVA 'Ik voel me als sopraan het meest verbonden met de passionele personages van Verdi en Puccini. Een tiental jaar geleden werd ik gevraagd Norma te leren voor een auditie bij de Opera van Graz. Het belcantorepertoire vraagt een serenere en beheerste vertolking. Ik werkte aan mijn interpretatie met de bekende dirigent en stemcoach Audrey Saint-Gil en werd verliefd op de opera. Ik was ervan uitgegaan dat ik Bellini’s muziek te eentonig zou vinden omdat er niet genoeg vuur of emotioneel drama in vervat zou zitten. Het omgekeerde is waar. Bellini creëerde een personage dat bezeten is door een soort stille waanzin. Dat is angstaanjagender dan personages die hun krankzinnigheid uitschreeuwen.'

Waarom koos je ervoor nu, op dit moment in je loopbaan, Norma te zingen?

'Het is mijn ultieme droom de nog zwaardere rollen Tosca en Adriana Lecouvreur te zingen. Norma is de perfecte stap daarnaartoe. Technisch leert Norma me een evenwicht te vinden tussen het grote stemvolume dat nodig is en de beheerste lichtheid van het belcanto. Daarnaast hou ik gewoon enorm van deze opera.'

2425 NOR Anna Princeva Tania Bonnet DSC07473 OBV
© Tania Bonnet

Norma zingen wordt weleens vergeleken met het beklimmen van de Everest.

'Dat klopt wel, omdat de titelrol geschreven is voor drie stemtypes. Norma’s eerste recitatief (een spreekgezang dat het narratief voortstuwt, red.) is geschreven voor een dramatische sopraan. De beroemde aria ‘Casta diva’ die hier meteen op volgt, is gecomponeerd voor een lyrische sopraan. En alle coloraturen (virtuoze muzikale versieringen, red.) met die vele aanhoudende hoge noten vragen een hele lichte sopraanstem. Bellini vereist dus een enorme vocale wendbaarheid: niet alleen van de diepste tot de hoogste noten, maar ook in de intenties van de stem die van zijdezacht tot scherp en furieus gaan. Aartsmoeilijk zijn ook de stille hoge noten of de luide lage noten. Norma is voor mij het toppunt van belcanto. Dat betekent voor mij dat je als zangeres álles wat een componist maar verlangt ook kan.'

Laat je je inspireren door andere vertolkingen?

'Norma is geschreven voor wat men een soprano assoluta noemt en vraagt de grootste technische vaardigheden. Maria Callas voegde in haar legendarische opnames ook de emotionele uitdrukking toe. De rol is zo ‘anders’ in elke scène waarin ze zingt. Je hebt als zangeres telkens andere vaardigheden nodig om gestalte te kunnen geven aan Norma’s vele karaktereigenschappen. Callas was perfect voor de rol en zong moeiteloos. Bij Bellini is dat erg belangrijk. Je moet boven het orkest uitkomen, zonder in te boeten aan de schoonheid van de noten.'

Kan je je op een of andere wijze identificeren met Norma als vrouw?

'Nee, absoluut niet. Norma is volgens mij een psychisch zieke vrouw. De wortels van haar passief-agressieve en depressieve gemoedstoestand liggen in haar jeugd en bij de torenhoge verwachtingen die haar vader én haar volk van haar hebben. Ik kan me niet vereenzelvigen met hoe ze Pollione boven haar eigen leven of dat van haar kinderen plaatst, maar ik kan me wel inbeelden hoe het is om haar te zijn. Voor eventjes.'

Op welk moment manifesteert zich die stille waanzin die je beschreef?

'Aan het begin van het tweede bedrijf stapt Norma de slaapkamer van haar kinderen binnen om hen te doden: ‘Dormono entrambi.’ (‘Ze slapen allebei’). Ze zingt bijna zonder orkestbegeleiding en de spanning is te snijden. Dat is mijn lievelingsmoment. Ik krijg al kippenvel wanneer ik er nog maar aan denk. Norma ziet zichzelf niet zozeer als moeder, maar veeleer als vrouw van Pollione. Haar kinderen zijn een obstakel voor haar. Misschien denkt ze dat hij niet meer van haar houdt omdat ze moeder is? Ze voelt zich gewrongen tussen haar rol als minnares en als moeder. Als hogepriesteres moest ze een kuisheidsgelofte afleggen en dat brengt haar ertoe haar moederlijke gevoelens te onderdrukken, denk ik. Ik ben zelf moeder, ik zou er nooit voor kunnen kiezen mijn kinderen om te brengen. Gelukkig doet Norma dat ook niet.

Een tweede voorbeeld is het duet met Pollione net voor het einde van de opera. Het begint met Norma die heel rustig zingt: ‘In mia man alfin tu sei’ (‘Eindelijk heb ik je in m’n macht’). Ze is zo beheerst op dat moment, maar haar kwaadaardige einddoel heeft ze al in haar hoofd. Ze realiseert zich niet – of het maakt haar niet uit – dat haar fatale beslissing om de Romeinen toch de oorlog te verklaren, duizenden mensen de dood in zal jagen. Diep vanbinnen lijdt ze misschien maar omdat ze bijna als een godin aanbeden wordt, wil ze haar volk geen zwakte tonen.'

2425 NOR Anna Princeva Tania Bonnet DSC07395 OBV
© Tania Bonnet

In de eindscène verhindert Norma uiteindelijk toch dat haar liefdesrivale Adalgisa en Pollione moeten sterven, doordat ze tot ieders verbazing zichzelf als bloedoffer aanduidt.

'Toch vind ik dat niet nobel. Voor Norma, die hele donkere ziel, is het de enige manier om zeker te zijn dat Pollione haar niet zal verlaten. Ze weet dat hij haar zal volgen in de dood. Ook voor hem is het de enige ontsnapping, anders zou hij worden omgebracht.'

Wat kan een mythisch verhaal als dat van Norma vertellen over de wereld vandaag?

'Persoonlijk herken ik soms mijn moeder in Norma. Haar liefde voor mijn vader was net zo allesoverheersend en disfunctioneel als die van Norma voor Pollione. Mijn moeder was jaloers elk moment van de dag dat mijn vader niet thuis was. Als hij er dan was, was ze kwaad op hem. Toeschouwers kunnen in de opera dus familiale situaties herkennen die hun leefwereld of die van mensen dicht bij hen weerspiegelen. De herkenbaarheid van Norma zit daarnaast op het politieke niveau. Ze stuurt zoveel mensen de dood in, gewoon omdat ze zich verraden voelt. Zelf verliet ik Rusland meer dan twintig jaar geleden. Ik voel me er niet thuis, al ben ik wel nog altijd verbonden met de Russische cultuur. Niet alleen in Rusland zijn er politieke leiders zoals Norma die het verschil niet begrijpen tussen persoonlijke gevoelens en politieke mogelijkheden om te handelen. Het ego van zulke narcistische leiders heeft verreikende gevolgen voor miljoenen onschuldigen. Het zijn leiders die heel goed mensen kunnen manipuleren, maar niet in staat zijn tot empathie.'

Norma in het kort

Gallië, ca. 50 v.Chr. De gemeenschap van druïden bidt samen met haar leider Oroveso tot de god Irminsul. Ze willen dat Norma, hun hogepriesteres en de dochter van Oroveso, het volk zal oproepen tot een oorlog tegen de Romeinse overheersers. Norma wil echter het vredesbestand bewaren omdat ze een verboden relatie heeft met de Romeinse proconsul Pollione. Ze hebben twee kinderen die in het grootste geheim opgevoed worden. Als Norma te weten komt dat Pollione haar wil verlaten voor Adalgisa, de jonge Gallische priesteres en vertrouwelinge van Norma, ontsteekt ze in een wraakzuchtige woede. Norma weerhoudt zich er op het laatste moment van haar eigen kinderen te doden, roept haar volk op tot een bloedige oorlog met de Romeinen en biecht haar dubbelleven uiteindelijk op, wat leidt tot haar dood als zelfgekozen bloedoffer. Pollione volgt haar in het vuur.

2425 NOR Seated Portraitc Daniel Gordon OBV 3

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons