Robert Carsen
Na zijn eerste eclatante succes met Mefistofele (Boito) werd Robert Carsen als jonge theatermaker uitgenodigd door Marc Clémeur, voormalig intendant van OBV (toen nog Vlaamse Opera), om samen met maestro Silvio Varviso een volledige Puccini-cyclus (Manon Lescaut, La bohème, Tosca, Madama Butterfly, La Fanciulla del West en Il Trittico) te realiseren. De cyclus betekende de internationale doorbraak voor zowel Robert Carsen als het operahuis. Vandaag behoort Carsen tot een van de meest gevraagde regisseurs ter wereld met producties in huizen zoals de Metropolitan Opera, de Wiener Staatsoper, de Scala in Milaan en festivals zoals het Glyndebourne Opera Festival, de Salzburger Festspiele en het Festival d’Aix-en-Provence. De Canadees Robert Carsen werkt over de hele wereld als regisseur van musicals, theater en opera’s. Hij was onder meer aan de slag in La Scala, De Munt, English National Opera, Metropolitan Opera New York en Opéra national de Paris. Ook werkte hij als ontwerper en artistiek leider aan diverse tentoonstellingen. Enkele spraakmakende operaproducties: Don Giovanni (La Scala), The Turn of the Screw (ook als ontwerper, Theater an der Wien), A Midsummer Night’s Dream (Aix-en-Provence), Pikovaja Dama (Zürich), Ariadne auf Naxos (München), L’incoronazione di Poppea en Rinaldo (Glyndebourne), Iphigénie en Tauride (Chicago, San Francisco, Covent Garden en Madrid), La traviata (Venetië), Der Ring des Nibelungen (Keulen, Venetië, Shanghai en Barcelona). Bij Opéra national de Paris regisseerde hij onder meer Tannhäuser, Alcina, Les Contes d’Hoffmann, Rusalka, Capriccio, Die Zauberflöte, Lohengrin en Elektra. Bij De Nationale Opera Amsterdam was hij te gast met Dialogues des Carmélites, Fidelio, Carmen en Cavalleria rusticana/ I Pagliacci. Voor Opera Ballet Vlaanderen realiseerde Carsen ook een succesvolle Janáček-cyclus (Jenůfa, Katja Kabanová en Het sluwe vosje), die internationaal toerde en nadien werd verder gezet in de Opéra national du Rhin.