Ook de scenografie zal herkenbaar aanvoelen: in vele Belgische dorpen vind je een clublokaal of polyvalente zaal zoals die van Der Freischütz.
'We wilden een ruimte creëren die er als een schuttershuis uitziet. Een openbare plaats, een kroeg met tafels waar je bier drinkt, een zaal waar op een klein podium concertjes kunnen worden gehouden. Een plek zoals ik die inderdaad ook al in België heb gezien. Anna Viebrock, de scenografe met wie ik al jaren samenwerk, had voor een andere voorstelling van mij, The Unanswered Question, een gelijkaardige set gemaakt. Die scenografie hebben we gerecupereerd en als basis voor Der Freischütz genomen. Het is al langer mijn methode om oude scenografieën te recycleren. Dat doe ik onder andere uit ecologische overtuiging. Soms kun je met kleine aanpassingen een heel andere wereld creëren die perfect klopt voor een nieuw stuk.'
Niet alleen de scenografie uit The Unanswered Question keert terug, ook zangeres Rosemary Hardy was toen van de partij en vertolkt nu de rol van Ännchen, het nichtje van Agathe.
'We waren volop op zoek naar iemand die Ännchen kon zingen, een rol die normaal door een jonge sopraan wordt vertolkt. Telkens botsten we op het probleem dat we met zo’n naïef personage weinig konden aanvangen. We vroegen ons af of we niet het tegenovergestelde moesten doen, of we van Ännchen niet iemand moesten maken die al veel heeft meegemaakt en ook net daarom de rol niet meer zo goed gezongen krijgt. Alsof ze met haar zanglijnen moet vechten. Ik heb al veel met Rosemary Hardy gewerkt, ze kent mijn werk goed. Het leuke is vooral dat ze niet ijdel is en het aandurft om een rol te zingen die voor haar leeftijd niet meer vanzelfsprekend is – hoewel ik vind dat ze dat fantastisch doet. Dankzij haar openden zich nieuwe spelmogelijkheden.'
‘ Als ik vereenzaamde mensen op het podium wil tonen, gebruik ik zang en muziek om ze alsnog samen eenzaam te laten zijn. Die spanning zoek ik altijd op in mijn theatertaal’
— Christoph Marthaler
Of je opera maakt of niet, er wordt zo goed als altijd gezongen in je voorstellingen. Waarom is muziek zo belangrijk in jouw theatertaal?
'Muziek creëert een sociale cohesie op de scène, ook in het theater. Soms zie je een theatervoorstelling waarbij je het gevoel hebt dat de acteurs niet écht samen spelen. Ik ben muzikant van opleiding en door mijn ervaringen in orkesten heb ik geleerd dat je pas een hechte groep wordt door samen te musiceren. Wanneer ik aan een nieuw project begin, vind ik het daarom altijd fijn om als kennismaking samen meerstemmig te zingen en naar elkaar te luisteren. Als ik vereenzaamde mensen op het podium wil tonen, gebruik ik zang en muziek om ze alsnog samen eenzaam te laten zijn. Die spanning zoek ik altijd op, dat is de basis. Ik vind het ook hoopvol te zien hoe plotseling een groep in zichzelf gekeerde mensen samen aan het zingen gaat. Er opent zich een mogelijkheid tot verbinding: misschien hoeven ze niet alleen te zijn, misschien luisteren ze toch naar elkaar. Misschien is dat wat die recensent bedoelt: wat ik toon in Der Freischütz en hoe ik muziek inzet, is de basis waaruit al mijn voorstellingen vertrekken.'