‘Wee degene die symbolen ziet!’
In een afgeleefd clublokaal aan de rand van het bos klampt een jagersvereniging zich halsstarrig vast aan haar tradities. Zo moet de jonge jager Max zich bij het proefschieten bewijzen voor hij mag trouwen met zijn geliefde Agathe. Max heeft al weken niet meer raak geschoten en zit vol zorgen. Uit angst te falen raakt hij betrokken bij duistere krachten en praktijken. Zullen die magische rituelen hem wel een voltreffer opleveren? De Zwitserse theaterlegende Christoph Marthaler slaat de handen in elkaar met de al even legendarische scenografe Anna Viebrock. Samen prikken ze op speelse wijze de symbolische status van Der Freischütz door: de met volksliederen doorspekte opera van Carl Maria von Weber kreeg algauw de bijnaam ̒erste Deutsche Nationaloper’. Marthaler laat de zangers en acteurs de provinciale bekrompenheid van de personages blootleggen, die gevangen zitten in tics en rituelen. Een amusante heruitvinding van de Duitse klassieker, waarin de bierglazen mogen klinken.
Romantische opera in drie bedrijven 1821, in het Duits gezongen en gesproken.
Gratis inleiding 1 uur voor elke voorstelling en gratis nagesprekken op donderdag 27 februari en zondag 16 maart.
Met Nederlandse en Engelse boventiteling.
Oorspronkelijke productie door Theater Basel (2022). Coproductie met Opera Ballet Vlaanderen
De makers
Stephan Zilias
Muzikale leiding
Christoph Marthaler
Regie
Anna Viebrock
Scenografie en kostuumontwerp
Karl-Heinz Brandt
Ottokar
Raimund Nolte
Kuno
Louise Kemény
Agathe
Rosemary Hardy
Ännchen
Thomas Jesatko
Kaspar