**** De pers over La clemenza di Tito
'Milo Rau heeft de grens van de opera een beetje verlegd'
di 12 sep 2023
'Mozarts muziek bruist en leeft bij Opera Ballet Vlaanderen. (...) Dirigent Alejo Pérez laat orkest en koor schitteren (...) en bovenal: hij draagt zijn zangers. (...) De beeldenrijkdom in de voorstelling is overweldigend. Kunst en werkelijkheid zwieren grimmig om elkaar heen. (...) Ja, het is rauw. Maar dit is theater, en theater is een magische machine, waar de werkelijkheid groter is dan ze lijkt.'
— NRC *****
'Anna Goryachova bleek een uitnemende Sesto in huis te hebben, overtuigend in zowel het ensemblespel als haar twee aria’s, de eerste mooi omlijst door bassetklarinet in de orkestbak. Ze was de absolute ster van de avond.'
— Place de l’Opéra
'Regisseur Milo Rau maakt zijn reputatie helemaal waar met dit operadebuut: hij stelt zichzelf in vraag en levert bovenal een heel menselijk stuk af dat geen moment verveelt.'
— Het Nieuwsblad ****
'Milo Rau heeft met La clemenza di Tito de grens van de opera een beetje verlegd.'
— De Tijd
'Jeremy Ovenden, die stilaan de status van legendarische Mozartvertolker geniet, speelt Tito op voortreffelijke wijze: soms minzaam, soms met jongensachtige branie. (...) Ook het orkest scheert onder leiding van Alejo Pérez hoge toppen: de muziek is uitgebalanceerd, waardoor zeldzame voluptueuze passages op welgemikte momenten bikkelhard binnenkomen.'
Anna Goryachova was adembenemend als Sesto, de minnaar die moordenaar werd; Anna Malesza-Kutny, als de wispelturige Vitellia, was haar match made in heaven. Sarah Yang bracht een vocale frisheid in Servilia die een donkerder trekje verhulde, en ik weet zeker dat er een technische term bestaat voor de moeiteloze vocale en fysieke evenwichtigheid van Maria Warenberg als Annio, maar ik zal het gewoon prachtig noemen.
Het Orkest Opera Ballet Vlaanderen was geweldig. Het dirigeerstokje van Alejo Perez was helemaal in lijn met de jeugdige uitbundigheid van deze productie: gedurfde fortepianoplaatjes in de recitatieven, elektriserende articulatie in de strijkers, de 'maffiabegrafenismomenten' voor de trompetten - die herauten van Verdi - en natuurlijk was er pure verleiding van de klarinet.