EERSTE BEDRIJF
Bij het krieken van de dag zijn bedienden én verloofden Figaro en Susanna al druk in de weer. Figaro brengt de ruimte in orde waar het bed dat de graaf hun belangeloos beloofd heeft, moet komen. Susanna is bezig met wat ze zal dragen op hun aanstaande bruiloft. Ze moet haar bijna-echtgenoot er wel op wijzen dat de graaf wel degelijk een dubbele agenda heeft. De graaf heeft namelijk een oogje op haar en zal alles in het werk stellen om de nacht met haar te kunnen doorbrengen. Uit onverwachte hoek krijgt de graaf hulp: ene Marcellina meldt zich, vergezeld van Bartolo. Dit pikante duo op leeftijd blijkt ooit een affaire gehad te hebben, maar wat nu belangrijker is: Figaro heeft een openstaande schuld bij Marcellina. Toen hij die lening aanging zou hij beloofd hebben dat hij Marcellina zou huwen als hij haar niet tijdig zou terugbetalen. Bartolo heeft ook nog een appeltje te schillen met Figaro, dus hij biedt Marcellina graag zijn juridische hulp in haar rechtszaak tegen Figaro.
Dan is er nog Cherubino, de adolescente page die overloopt van verlangens, voor zo goed als elke vrouw. Eerder had een woedende graaf Cherubino betrapt met Barbarina (zij is de dochter van de tuinman uit het tweede bedrijf) – hij pikt het niet dat hij de vrouwelijke aandacht met een ander in zijn kasteel moet delen. Cherubino zoekt daarom troost bij Susanna, die onaangekondigd bezoek krijgt van – hoe kan het ook anders – de warmbloedige graaf. De bange page verstopt zich, hoort misschien iets wat hij niet horen mocht en wordt uiteindelijk opnieuw betrapt door de graaf. (Dat alles tot groot vermaak van Basilio die ziet dat zijn werk, het tegen elkaar opstoken van de kasteelbewoners, voor hem gedaan wordt.) Om eindelijk van de schalkse schavuit verlost te zijn, stuurt de graaf Cherubino naar het leger. Ook nog aan het eind van dit eerste bedrijf probeert Figaro – ten overstaan van de dorpsgemeenschap die hij heeft opgetrommeld – de graaf zijn avances te laten afzweren en een spoedig huwelijk met Susanna af te dwingen.