Een goddelijke zwanenzang
Dirigent Francesco Corti gooide twee seizoenen geleden hoge ogen met zijn interpretatie van Mozart / Concert Arias. Hij startte een traject met de musici uit ons orkest om hun stilistische wendbaarheid verder te ontwikkelen. De volgende etappe op dat parcours wordt een van de zes grote missen uit het late oeuvre van de Oostenrijkse componist Joseph Haydn, de sprankelende Harmoniemesse uit 1802. Die heeft haar bijnaam te danken aan haar vernieuwende, ongewoon grote blazersbezetting of ‘harmonie’. Haydn schreef een compositie voor orkest, koor en solisten met een enorm stilistisch bereik, van fuga's die teruggrijpen naar de barok tot muziek die vooruitblikt op de romantiek van zijn navolgers. Het werd de vermoedelijk laatste voltooide compositie van de voor die tijd hoogbejaarde muzieklegende. Zijn Symfonie nr. 84 ‘In nomine Domini’ uit 1786, waarin duidelijk al te horen is dat de componist wilde toewerken naar prominentere partijen voor blazers, maakt de Haydn-avond compleet.
Symfonie nr. 84 ‘In nomine Domini’ in Es, Hob. I: 84. Harmoniemesse in Bes, Hob. XXII: 14.
Het Jong Ensemble wordt ondersteund door de Vrienden van OBV.