Gevangen in een wachtkamer
Het Arabische woord barzakh slaat op een grensruimte tussen twee werelden waarin gestorven zielen in slaaptoestand moeten wachten op een laatste oordeel voor ze verder kunnen reizen. Het is een herkenbare situatie voor mensen die in voorarrest hun proces afwachten, zo blijkt uit gesprekken tussen hen en theatermaker Thomas Bellinck. Tijdens workshops in enkele Belgische gevangenissen schrijven ze samen een nieuwe voorstelling en bepalen ze wat op het podium komt. Het operarepertoire dient als uitgangspunt: in opera's krijgen we criminele feiten en opsluiting vaak op een geromantiseerde manier te zien, maar resoneert dat met de werkelijkheid? Componist Osama Abdulrasol vertaalt het materiaal uit de workshops naar muziek voor zangers en kamerorkest. Barzakh stelt vragen bij de wereldbeelden die uit opera’s voortvloeien en werpt een kritische blik op het gevangeniswezen.
ca. 1u45 (zonder pauze)
De voorstelling is meertalig en bevat Engelse en Nederlandse boventitels. Om juridische redenen kunnen de namen en biografieën van de medemakers in de gevangenissen niet vermeld worden.
Barzakh behandelt het thema zelfdoding. Denk je aan zelfdoding of maak je je zorgen om iemand in je omgeving? Dan kan je voor een gesprek terecht bij de Zelfmoordlijn op het nummer 1813 of via www.zelfmoord1813.be.
Productie van Opera Ballet Vlaanderen i.s.m. De Rode Antraciet en École Nationale Supérieure des Arts de La Cambre. Met de steun van ROBIN vzw, KASK & Conservatorium Hogent.
Met steun van de Tax Shelter-maatregel van de Belgische Federale Overheid. Het Jong Ensemble wordt ondersteund door de Vrienden van OBV.
De makers
-
Thomas Bellinck
Concept en tekst
Personen in detentie in de gevangenissen van Antwerpen, Beveren, Brugge, Gent, Hoogstraten, Lantin, Turnhout
Concept en tekst
-
Osama Abdulrasol
Compositie
-
Zoe Zeniodi
Muzikale leiding
-
Thomas Bellinck
Regie
-
Zaza Dupont
Scenografie en lichtontwerp
-
Bart Van Merode
Scenografie en lichtontwerp
Studenten van La Cambre
Scenografie i.s.m.