Decadentie en revolte
Herodes begeert zijn stiefdochter Salome en wil haar per se zien dansen. Salome verlangt vurig om de mond te kussen van de gevangen Johannes de Doper – een onheilsprofeet die zich verliest in hate speech. In Strauss’ ‘schandaalopera’, naar het theaterstuk van enfant terrible Oscar Wilde, jagen alle protagonisten op extreme wijze hun egoproject na. Regisseur Ersan Mondtag, die eerder bij Opera Ballet Vlaanderen tekende voor flamboyante producties van Der Schmied von Gent (Schreker) en Der Silbersee (Weill), focust op de politieke thriller in Strauss’ adembenemende werk. Hij ziet parallellen tussen de historische Herodes, vazal van het Romeinse Rijk, en hedendaagse dictators zoals de Wit-Russische president Aleksandr Loekasjenko. Voor de handhaving van hun bewind zijn ze totaal afhankelijk van een hogere macht. Revolutionaire krachten zinnen echter op een totale vernieling van Herodes’ decadente rijk… Met muziekdirecteur Alejo Pérez aan het roer van het Symfonisch Orkest belooft de nieuwe Salome ook muzikaal hoge toppen te scheren.
ca. 1 uur en 45 minuten
Met Nederlandse en Engelse boventiteling. Libretto naar het theaterstuk van Oscar Wilde. Muziekdrama in één bedrijf 1905, in het Duits gezongen.
Gratis inleiding 1 uur voor elke voorstelling en gratis nagesprekken op vrijdag 27 december en dinsdag 14 januari.
Voor blinden en slechtzienden voorzien we op 29 december een audiodescriptie in samenwerking met INTER en VeBeS. Voor meer info, contacteer ons via info@operaballet.be.
Deze voorstelling bevat momenten van geweld en één korte, niet visueel-expliciete scène van seksueel geweld die als confronterend kunnen worden ervaren. Er zijn meermaals geweerschoten te horen.