Salome

Info en tickets

Salome

Opera nieuwe productie

Salome

Richard Strauss

a5cP6000002DNyfIAG-a0b5p00001Sm5B9AAJ


Decadentie en revolte

Herodes begeert zijn stiefdochter Salome en wil haar per se zien dansen. Salome verlangt vurig om de mond te kussen van de gevangen Johannes de Doper – een onheilsprofeet die zich verliest in hate speech. In Strauss’ ‘schandaalopera’, naar het theaterstuk van enfant terrible Oscar Wilde, jagen alle protagonisten op extreme wijze hun egoproject na. Regisseur Ersan Mondtag, die eerder bij Opera Ballet Vlaanderen tekende voor flamboyante producties van Der Schmied von Gent (Schreker) en Der Silbersee (Weill), focust op de politieke thriller in Strauss’ adembenemende werk. Hij ziet parallellen tussen de historische Herodes, vazal van het Romeinse Rijk, en hedendaagse dictators zoals de Wit-Russische president Aleksandr Loekasjenko. Voor de handhaving van hun bewind zijn ze totaal afhankelijk van een hogere macht. Revolutionaire krachten zinnen echter op een totale vernieling van Herodes’ decadente rijk… Met muziekdirecteur Alejo Pérez aan het roer van het Symfonisch Orkest belooft de nieuwe Salome ook muzikaal hoge toppen te scheren.

ca. 1 uur en 45 minuten

Met Nederlandse en Engelse boventiteling. Libretto naar het theaterstuk van Oscar Wilde. Muziekdrama in één bedrijf 1905, in het Duits gezongen.

Gratis inleiding 1 uur voor elke voorstelling en gratis nagesprekken op vrijdag 27 december en dinsdag 14 januari.

Voor blinden en slechtzienden voorzien we op 29 december een audiodescriptie in samenwerking met INTER en VeBeS. Voor meer info, contacteer ons via info@operaballet.be.

Deze voorstelling bevat momenten van geweld en één korte, niet visueel-expliciete scène van seksueel geweld die als confronterend kunnen worden ervaren. Er zijn meermaals geweerschoten te horen.


De makers




Foto's


Reacties

  • "Het gebeurt zelden dat je na het uitdoven van de laatste noot van een opera spontaan denkt: dit wil ik opnieuw zien en nog het liefst nu meteen."

    De Tijd

  • "**** Publiekslieveling Thomas Blondelle mag zich man van de match noemen...zijn komisch acteerwerk als de hedonistische Herodes – nu eens statig, dan weer slungelig – appelleert aan John Cleese in zijn hoogdagen."

    De Standaard

  • "**** Het huisorkest klonk zelden zo transparant en trefzeker, terwijl Strauss' meesterwerk als een van de moeilijkste partituren van begin 20e eeuw te boek staat."

    Cutting Edge

Deel je ervaring


Data

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons